7 tips voor een gezonder, relaxter en gelukkiger leven

Bijgewerkt: jun 4



#Selflove of #Selfcare staan volop in de aandacht tegenwoordig met bloggers en Instagrammers die het promoten en zelfs merken die profiteren van deze mantra. Maar wat is goed voor jezelf zorgen nou eigenlijk? Is het een met rozenblaadjes bezaaid bad? Een eet-wat-je-wilt-mentaliteit? Een excuus om hier en daar een beetje extra uit te geven? Of is het heel iets anders?


Goed voor jezelf zorgen moet rust, geluk, tevredenheid en welzijn bevorderen. Wat je in je lichaam stopt, hoe je tegen jezelf praat, de acties die je wel of juist niet neemt hebben allemaal een grote invloed op hoe goed je je voelt en hoe goed je in staat bent om voor jezelf (en anderen!) te zorgen. Het hoeft niet "Insta-waardig" te zijn om effectief te zijn.


Jouw routine kan er compleet anders uitzien dan die van je beste vriend of je partner en het kan er zelfs van dag tot dag anders uitzien. Op sommige dagen kan het betekenen dat je tijd maakt om gezonde, voedzame maaltijden voor de komende week voor te bereiden, zodat je weet dat je niet elke ochtend voor je werk haast hebt. Andere dagen kan dit een glas (biologische, biodynamische) wijn en een bubbelbad betekenen. Misschien heb je een routine, een “Self-care” routine die insta-waardig is of misschien wil je het juist helemaal voor jezelf houden. Er is niet maar 1 goede manier hiervoor. De enige goede manier, is de manier die voor jou werkt.



VOOR JE LICHAAM


Beleg de helft van je bord met vezelrijke groenten

Groenten en bladgroenten zijn een prachtige bron van vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Een onderzoek uit 2013, gepubliceerd in het British Journal of Health Psychology, toonde een verband aan tussen voedzame voedingsmiddelen en positieve gevoelens. Niet alleen zul je je mentaal beter voelen met meer voedzame voeding, maar fysiek zul je je lichaam voorzien van de bouwstenen die het nodig heeft om optimaal te kunnen genezen en functioneren.


Gezonde darmen

De gezondheid van je darmen is essentieel als het gaat om gezondheid en geluk. Onderzoek toont aan dat 90 procent van je serotonine daar wordt geproduceerd. Serotonine is een chemische stof die je humeur, eetlust, slaap, geheugen en meer beïnvloedt . Probeer darm-vriendelijke voedingsmiddelen zoals gefermenteerde groenten als zuurkool en kimchi, bottenbouillon en gember.


Eet bewust.

Bewust eten is belangrijk voor de algehele gezondheid. Het helpt je af te stemmen op de honger- en verzadigingssignalen en draagt bij aan een optimale spijsvertering. Zorg ervoor dat je zit terwijl je eet, bij voorkeur zonder enige afleiding zoals de tv of je smartphone, en concentreer je echt op elke hap. Bovendien helpt het om drie tot vijf keer diep ademen voordat elke maaltijd begint, je parasympathisch zenuwstelsel (je rust en spijsvertering) aan te zetten, wat je lichaam vertelt dat je veilig bent en alle middelen kan besteden die nodig zijn voor de prachtige taak van de spijsvertering.


VOOR JE MIND


Leer jezelf kennen.

Leren herkennen wat je op elk moment nodig hebt, is een krachtig hulpmiddel voor zelfzorg. Voordat je grijpt naar die [chocoladereep, zak chips, wijn, enz.], stop en vraag wat je echt zou voeden op dit moment. Heb je een stressvolle dag op je werk gehad? Misschien wat je op dit moment echt zou voeden, zou een lange wandeling in de natuur zijn of een warme douche.


Heb een passie.

Wat zijn de dingen die jij leuk vindt en die jou gelukkig maken? Probeer die dingen regelmatig in je leven op te nemen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn (misschien ben je helemaal gelukkig met een perfect gezette kop koffie!) Maar het moet wel iets zijn waar je naar uitkijkt. Kun je een koffiedate plannen met een goede vriend? Of maak er een prioriteit om elke avond minstens 30 minuten te lezen voor plezier en ontspanning.



VOOR JE SPIRIT


Maak een connectie.

De tijd nemen om contact te maken met iets dat groter is dan jijzelf, of het nu door meditatie, gebed, het dienen van anderen of het bijhouden van een (dankbaarheids)dagboek is, kan je helpen om geaard te blijven. Het is verleidelijk om verstrikt te raken in de chaos van alledag, maar onderzoek heeft aangetoond dat personen die regelmatig deelnemen aan iets dat groter is dan zijzelf, gelukkiger zijn, lagere stressniveaus hebben en gezonder zijn.


Neem de tijd om van jezelf te houden.

Jij bent je eigen expert. Wat jij nodig hebt zal er anders uitzien dan dat van je vrienden, familie, partner, collega's en iedereen op social media. En daarbij zal jouw zelfzorg routine ook evolueren en met de tijd weer veranderen. Neem eens de tijd om goed na te denken wat jou nou echt voedt. 


En vergeet niet: er is maar één unieke jij, waardeer alles wat jij deze mooie wereld te bieden hebt.



Service

Vergeet niet om een Deep Health Insider te worden:

Partners
RevolutionPT-02.png

 © Webdesign by Big Bang Brands