• Saskia Huijnen

Gewoonte triggers

Mijn oudste zoontje Aiden zat laatst de film Dumbo te kijken, herinner je je deze nog? Daarna wilde hij ’s avonds natuurlijk ook het boekje van Dumbo lezen waar de versie met Timothy de muis in staat.


Dumbo de olifant kon vliegen met zijn grote oren, maar geloofde niet in zichzelf. Dumbo's vriend, Timothy de muis, geeft hem een ​​veer die volgens hem magisch is. Als Dumbo de veer vasthoudt, kan hij vliegen.





Natuurlijk is de veer helemaal niet magisch. Dumbo kan prima zonder vliegen(wat hij uiteindelijk ontdekt).


De veer is een 'trigger'.


We hebben allemaal triggers. Triggers zijn dingen die ons onmiddellijk inspireren tot een gevoel of actie.


>> Als we een schattig babydier zien, voelen we ons meteen soft worden.

>> Als we uit een sombere kamer de warme zon inlopen, voelen we ons meteen vrolijker.


Onze hersenen houden van triggers, omdat het constant veel energie kost om alle mogelijke opties en resultaten voor elke beslissing te berekenen. Triggers geven onze hersenen 'snelkoppelingen'.


Net als Dumbo's veer kunnen triggers ons helpen vliegen.


De meeste van onze gedachten, emoties en gedragingen hebben simpelweg een trigger nodig, zoals iets wat je ziet, hoort, ruikt of een bepaalde situatie. Zodra we die trigger ontvangen, bladeren onze hersenen gewoon door hun verzameling aan routines en kiezen de juiste waardoor vervolgens automatisch die routine tevoorschijn komt. Vaak best handig in het dagelijkse leven maar niet zo handig wanneer het gaat om bewustwording en gedragsverandering.


Dus om ons meer bewust te worden van wat we denken, voelen en doen en vervolgens - indien nodig- hier iets aan te veranderen, moeten we weten wat onze triggers zijn.


Bijvoorbeeld:

Met voeding A eet je mogelijk te veel dan goed voor je is, maar met voeding B heb je hier geen last van. Of in situatie C wel maar niet in situatie D.


Wat hebben deze situaties met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal een soort trigger die een automatische set van gevoelens, gedachten en / of gedragingen in gang zet. Als je de trigger weet kun je ook de uitkomst bepalen.


Hier volgt een korte oefening die je direct kunt gebruiken>>


🚦Denk aan een stoplicht.

Rood>> Stop. Onveilig om te gaan. Dit veroorzaakt iets wat je niet wilt doen, denken of zeggen. Op het moment van de trigger is het heel moeilijk om er tegenin te gaan.

Geel>> Voorzichtig. Dit veroorzaakt soms ongewenst gedragingen, emoties of gedachten, en soms ook niet. Het zijn situaties die soms het startpunt zijn voor slechte keuzes, en soms niet.

Groen>> Veilig om te gaan. Groen licht situaties zijn altijd goed en veroorzaken geen problematisch gedrag, emoties of deze kunnen er zelfs voor zorgen dat we juist betere keuzes maken. Zoals bijvoorbeeld, als je je dag goed start met een gezond ontbijt triggert dit je tot een hele dag gezondere keuzes maken of wanneer je bepaalde muziek op zet raak je meer gemotiveerd om te gaan trainen.


Je kunt dit toepassen op:

>>Situaties

>>Gedachten en emoties

>>Fysieke sensaties

>>Mensen

>>Omgevingen

>>Of op ongeveer alles wat je maar kunt bedenken.


Je triggers leren kennen helpt je o.a om meer bewustzijn te creëren, patronen te doorbreken, een doelgericht plan te maken en liefdevoller en met meer begrip naar onszelf te kijken als we toch een keer de bal laten vallen.

Maak voor jezelf ook een trigger lijst met rood, geel en groen licht triggers.

>>Welke dingen leiden tot 'goede' keuzes?

>>Welke dingen veroorzaken 'slechte' keuzes?

>>Welke dingen zijn soms riskant en soms ook niet?


Neem vervolgens actie op 1 trigger, want zonder actie veranderd er niets!

Zoals altijd is iets begrijpen en je er bewust van worden geweldig, maar uiteindelijk willen we ACTIE! Een triggerlijst helpt je de volgende stap te nemen.


Bijvoorbeeld:

>> Misschien kunnen je ervoor kiezen om de grootste trigger aan te pakken, waardoor de meeste problemen gemakkelijk worden opgelost. (Bijvoorbeeld, het wegwerken van junkfood in huis kan de nachtelijke eetbuien volledig stoppen.)

>> Misschien kun je er juist voor kiezen om eerst de kleinste, gemakkelijkste trigger aan te pakken.


>>Misschien kun je je focussen op 'groen licht'-triggers of triggers die je juist tot meer positieve acties inspireren, zoals je dag meteen goed beginnen met een gezond ontbijt je kan helpen de rest van de dag ook gezonde keuzes te blijven maken.


Ik ben heel benieuwd naar jou triggers en op welke je actie wilt nemen. Als je wilt mag je ze met me delen of als je verdere hulp nodig hebt laat het me dan weten! Meld je hier aan voor een gratis en geheel vrijblijvende Deep Dive call dan kijken we samen wat voor een eerste stappen jij nu het beste kan gaan zetten!


Ik sta voor je klaar!


- Saskia

Let's connect!
Vergeet niet om een DH Insider te worden:

 © Webdesign by Big Bang Brands