• Saskia Huijnen

Supplementen kunnen je gezondheid verbeteren maar weet waar je op moet letten.

Bijgewerkt: jun 5

Met zoveel supplementen op de markt, kan het een hele uitdaging zijn om te bepalen welke van hoge kwaliteit, veilig en effectief zijn. Hier zijn mijn tips voor het kiezen van de beste supplementen en wat je wilt weten voordat je er zelf mee gaat experimenteren.


Ten eerste is het eten en drinken van voedzame, gezonde voedingsmiddelen altijd beter voor je lichaam dan pillen en poeders, maar er is zeker een plaats voor supplementen in je gezondheidsroutine. Want zelfs de gezondste eters krijgen niet voldoende van bepaalde voedingsstoffen binnen vanuit hun voeding. Dit komt door de manier waarop onze samenleving is geëvolueerd. De bodemkwaliteit is nu anders dan die van onze voorouders. De manier waarop we eten en bewegen is anders. We aten vroeger een gevarieerder dieet met veel groenten en fruit. We hadden ook nog geen antibiotica, anticonceptie en andere medicijnen. We hadden minder chronische stress en onze blootstelling aan giftige stoffen voor het milieu is vandaag de dag ook compleet anders.


Deze milieu- en maatschappelijke factoren spelen een grote rol bij de hoeveelheid voedingsstoffen die we daadwerkelijk binnenkrijgen. Dus hoewel het altijd het beste is om voedingsstoffen uit echt voedsel te halen, is het ook de realiteit dat je niet voldoende hoeveelheden binnen krijgt. Het nemen van supplementen kan ervoor zorgen dat je een volledig aanbod aan vitamines en mineralen binnenkrijgt voor een optimale gezondheid.


Waar moet je op letten voor het kopen van supplementen?


Gezien het aantal producten dat er is en de beperkte overheidsvoorschriften voor etikettering en productieprocessen voor supplementen, kan het vinden van een product van hoge kwaliteit een hele uitdaging zijn. Dus is het belangrijk om je hier eerst goed in te verdiepen. 

Verder raad ik je aan altijd een arts (met kennis van supplementen) of gecertificeerd therapeut of gezondheidscoach te raadplegen voordat je een supplement gaat nemen. Je bent van beroep waarschijnlijk geen arts die supplementen begrijpt, of een therapeut of gezondheidscoach die hier in is opgeleid. Je test jezelf ook niet voor en na suppletie en weet dus niet precies waar je op moet letten en dat kan gevaarlijk zijn. Het nemen van supplementen kan de effectiviteit van de medicijnen die je wellicht al gebruikt beïnvloeden. Bovendien kan een arts of therapeut bloedtesten doen of voorschrijven om specifieke tekorten aan voedingsstoffen te achterhalen en kan hij of zij je het beste supplement en de beste dosis aanbevelen. Hieronder staan enkele tips voor het vinden van veilige en effectieve supplementen.


Scan het ingrediënten etiket en vermijd suiker.

Het heeft geen zin om suiker bij je supplementen te hebben, omdat je veel van de negatieve effecten van de zoete dingen probeert terug te draaien. Ingrediënten labels met dextrose, glucose, sucrose en siroop geven allemaal aan dat ze suiker bevatten.


Kies supplementen van farmaceutische kwaliteit.

Ga op zoek naar vitamines van farmaceutische kwaliteit, die de zuiverste vorm van de voedingsstof hebben en daarom gemakkelijk door het lichaam kunnen worden opgenomen. Zoek naar supplementen die door derden zijn getest en ISO22000, FSSC 22000 of GMP Pharma gecertificeerd zijn. Dat zijn strengere en completere eisen dan het opvolgen van de wettelijk verplichte HACCP richtlijnen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de producten gegarandeerd.


Een ander belangrijk probleem bij het kopen van supplementen is dat de meeste grotere bedrijven geen strikte verzend- en verwerkingsvoorschriften hebben, dus nog voordat ze de winkel binnenkomen, kunnen ze zijn blootgesteld aan hitte, wat hun kwaliteit kan beïnvloeden.

Bovendien hebben veel bedrijven hun vervaldatums vervangen door productiedata, zodat consumenten niet kunnen zien of het supplement dat ze nemen nog steeds goed is, ook hiervoor is letten op de certificering belangrijk.


De consument

Wat de consument betreft, hebben veel mensen de indruk dat ze een ongezonde levensstijl kunnen leiden, een ongezond dieet volgen, niet sporten en veel alcohol drinken en dan gewoon een paar supplementen kunnen pakken die de negatieve effecten opheffen. 

Deze quick fix overtuiging samen met de wens om er op je best uit te zien en te voelen, heeft als resultaat dat te veel mensen vitamines en mineralen gebruiken die ze misschien niet eens nodig hebben. In een hoge dosis kunnen veel van deze ernstige bijwerkingen veroorzaken. Talrijke onderzoeken hebben gevallen van specifieke kankers, hartaanvallen en verhoogde lipiden niveaus gekoppeld aan oneigenlijk gebruik van zogenaamd 'veilige' voedingssupplementen, zoals vitamines, A, D, E en K en calcium.



Soms heb je een medicijn nodig

Er zijn tijden om een kruid of voedingsstof of een homeopathisch middel te gebruiken. Maar er zijn ook tijden om een antibiotica te nemen, want er is letterlijk geen enkele reden om jouw urineweginfectie in een nierbekkenontsteking te laten veranderen. Ja, het overmatig gebruik van antibiotica, statines en antidepressiva is een probleem naar mijn mening, en doet in veel gevallen meer schade dan goed. Maar de moderne geneeskunde is ook ongelofelijk en goed en moet zowel spaarzaam als verstandig worden gebruikt om ernstige complicaties te voorkomen en levens te redden.


Dus wat doe je?

Supplementen en kruiden zijn krachtige hulpmiddelen om je lichaam te helpen genezen van ziekten en de functionaliteit te optimaliseren, van energie tot metabolisme tot hormonen. Maak gebruik van ze wanneer nodig en doe dit op de juiste manier.

Eet een gezond dieet, de meeste mensen kunnen de vitamines en mineralen krijgen die ze nodig hebben uit een goed uitgebalanceerd dieet. Eet een kleurrijke lading aan fruit, groenten en bladgroenten als beste anti-aging product en verbeter je spijsvertering.

Verbeter je spijsvertering want als je spijsvertering is aangetast, zul je waarschijnlijk niet de voedingsstoffen absorberen die je uit voeding of een supplement krijgt.

Een paar eenvoudige tips om de spijsvertering te verbeteren zijn:

  • Regelmatig sporten/bewegen.

  • 7-8 uur slaap per nacht.

  • Dagelijks mediteren

  • Veel fruit, groenten, volle granen, gezonde vetten en magere eiwitten eten.

  • Koken met kruiden en specerijen.

  • Drink de hele dag door warm water. 


Houd ook je voeding bij zodat je weet wat ongemak veroorzaakt en verminder of elimineer deze voedingsmiddelen enige tijd. Weet je niet zeker voor welke voedingsmiddelen je gevoelig bent? Raadpleeg dan een ervaren arts, therapeut of gezondheidscoach die je dat kan helpen om dat te bepalen.


Nu je weet waar je op moet letten bij supplementen zijn hier enkele vitamines die je wilt toevoegen aan je routine.


Vitamine D

Ook bekend als de zon vitamine, wordt deze ongrijpbare voedingsstof niet in veel voedselbronnen gevonden. Hoewel (biologische) zalm, rundvlees, eieren (met de dooiers), champignons en zuivelproducten goede hoeveelheden vitamine D bevatten, heb je dagelijks minimaal 600 IE vitamine D nodig en zul je waarschijnlijk niet alleen die hoeveelheid uit voedsel krijgen. Het kan ook moeilijk zijn om voldoende blootstelling aan de zon te krijgen, vooral als je zonnebrandcrème draagt en vaak binnen blijft. Ik raad iedereen vitamine D aan. Ons immuunsysteem gebruikt het en we hebben het nodig om neurotransmitters te bouwen en hormonen te reguleren. Onze hersenen hebben het ook nodig om serotonine te maken, wat ons humeur helpt.


Vitamine D-supplementen zijn verkrijgbaar in D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol). Uit het meeste onderzoek is gebleken dat D3 de beste vitamine D-supplement vorm is omdat is aangetoond dat het het meest effectief is bij het verhogen en het handhaven van vitamine D-bloedspiegels. Echter, recent onderzoek in de Proceedings van de Nutrition Society toont aan dat D2 en D3 supplementen even voordelig zijn. 

Een opmerking is wel dat D3-supplementen niet vegan zijn, dus degenen die een strikt vegan zijn, willen misschien kiezen voor D2, die het lichaam later zal omzetten naar D3...


Levertraan

Levertraan levert omega-3-vetzuren, vitamine A en vitamine D, waardoor het een van de beste voedingssupplementen is die je kunt nemen. We hebben allemaal ontstekingsremmende lipiden nodig voor de vloeibaarheid van de celmembranen, en levertraan-supplementen bieden dit. En omdat vitamine A vetoplosbaar is, zorgen supplementen voor levertraan ervoor dat je lichaam het volledig absorbeert. We krijgen niet genoeg binnen van de belangrijkste bronnen van vitamine A, zoals orgaanvlees en biologische eieren. Bètacaroteen komt voor in veel oranje groenten en fruit, maar het probleem met bètacaroteen is dat er niet genoeg van wordt omgezet in vetoplosbaar retinol. Bètacaroteen in supplementvorm is niet goed voor je gezondheid en is eigenlijk gekoppeld is aan sommige vormen van kanker. Dus door levertraansupplementen in jouw dieet op te nemen, kun je jouw lichaam helpen meer vitamine A in voedingsmiddelen op te nemen.


Studies tonen ook aan dat vitamine D in levertraan kan helpen de gezondheid van de botten te beschermen en osteoporose te voorkomen. 

Hoewel er veel wetenschappelijk bewijs is dat omega-3-vetzuren uit voedsel gunstig zijn voor het hart, suggereren recente studies dat EPA en DHA (de belangrijkste soorten omega-3-vetzuren), in supplement vorm, geen tot weinig voordelen hebben voor hart- en vaatziekten.


Magnesium

Dit krachtige mineraal is belangrijk voor de neurologische en metabole functie, slaap, spierherstel, angst en de gezondheid van het hart. Maar omdat onze grond magnesium arm is door de manier waarop we dingen nu verbouwen, krijgt niemand genoeg binnen van deze voedingsstof. Magnesium Glycinaat is een van de beste magnesiumsupplementen voor de meeste mensen omdat het helpt bij spierontspanning en slaap en gemakkelijker door het lichaam wordt opgenomen dan andere vormen van magnesium. 


Probiotica

Onze landbouwmethoden zijn in de loop van de tijd zo geëvolueerd dat we niet worden blootgesteld aan de hoeveelheid goede bacteriën die we vroeger uit onze grond haalden. Als gevolg hiervan hebben onze darmen een tekort aan goede bacteriën die het nodig heeft om het immuunsysteem te stimuleren en de normale spijsverteringsfuncties uit te voeren. Zelfs als je veel gefermenteerd voedsel eet, zoals zuurkool, kimchi en yoghurt, is het aan te raden om een breed spectrum, hoge kwaliteit probioticum te nemen om de goede bacteriën te herstellen die je mogelijk mist na het bestrijden van een infectie en het nemen van antibiotica.


Vitamine K

Als je voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K - zoals spinazie, boerenkool, broccoli en wortelsap, regelmatig eet denk je misschien dat je veel van dit mineraal binnenkrijgt. Maar er zijn eigenlijk twee verschillende soorten vitamine K: K1 en K2. K1 wordt voornamelijk in planten gevonden, terwijl K2 in gefermenteerde voedingsmiddelen en dierlijke producten zit. Je lichaam produceert ook wat K2 zelf, maar niet genoeg daarvan. Je kunt K2 krijgen van voedingsmiddelen zoals biologische zuivelproducten en natto, maar als je niet veel van deze voedingsmiddelen eet, raad ik een K2-supplement aan . K2 is de handelaar in calcium en levert het aan je botten en tanden waar je het nodig hebt, niet aan je hart.


Multivitamine

Niet iedereen heeft een multivitamine nodig, maar voor sommige mensen kan een multivitamine helpen eventuele resterende voedseltekorten op te vullen. Het probleem met de meeste vrij verkrijgbare multivitaminen is dat er niet genoeg in zit. Er zijn veel multivitaminen die ook giftige voedingsstoffen bevatten, zoals calcium, ijzer en foliumzuur. Hoge doses van deze aanvullende vitamines kunnen giftig zijn en leiden tot hartproblemen en zwangerschapscomplicaties. Kijk liever voor een multivitamine op basis van voedsel waarmee je een verscheidenheid aan tekorten aan voedingsstoffen kunt aanpakken met één supplement. Op voedsel gebaseerde multis bevatten, in vergelijking met synthetisch afgeleide multis, voedingsstoffen gewonnen uit groenten, fruit en medicinale planten die je lichaam gemakkelijk herkent en absorbeert.

Heb je nog vragen over dit onderwerp of weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem dan hier contact met me op of vraag een Deep Dive gesprek aan dan help ik je op weg!

Service

Vergeet niet om een Deep Health Insider te worden:

Partners
RevolutionPT-02.png

 © Webdesign by Big Bang Brands