• Saskia Huijnen

Wat is intuïtief eten? En hoe kun je meer mindful eten?

Bijgewerkt: jun 4


Als je al vele diëten hebt gevolgd, dan heb je misschien het gevoel dat je voor eeuwig vastzit in die vicieuze cirkel van goed en slecht als het gaat om wat er voor je op je bord ligt. Dit chronisch diëten kan ons een behoorlijk negatief gevoel geven over ons lichaam en onze relatie tot voeding. Om nog maar te zwijgen van het jojo-effect, wat kan leiden tot voortdurende schommelingen in gewicht, bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker en wat zelfs een groter risico op hartaanvallen en beroertes kan geven.


Dus wat is nou HET eetplan dat werkt en je een goed gevoel geeft? Intuïtief eten is misschien wel de sleutel om deze relaties te herstellen en voorgoed bevrijd te zijn van die gevreesde dieetcirkel. Intuïtief eten neemt alle regels van een dieet en werpt ze overboord. Deze "geen-dieet" benadering van gezondheid en welzijn werd in de jaren 1990 opgericht door Evelyn Tribole en Elyse Resch en richt zich op het overboord werpen van de dieetmentaliteit en het weer leren afstemmen op jouw lichaamssignalen om de juiste voedingskeuzes te maken en jouw relatie tot eten en je lichaam te herstellen.



Wat is intuïtief eten?


Intuïtief eten is de vrijheid hebben om te eten waar je lichaam naar verlangt. Het is niet gebaseerd op het beperken van bepaalde voedselgroepen, gewichtsverlies of dieetregels. Intuïtieve eters geven zichzelf de volledige toestemming om te eten wat ze willen zonder zich te hoeven schamen of schuldig te voelen. Ze luisteren naar interne signalen van honger en verzadiging om te kiezen wat ze willen eten, hoeveel ze willen eten en wanneer ze het willen eten.

En het blijkt dat het meeste onderzoek aantoont dat deze bewuste benadering van eten werkt, het helpt mensen eetbuien, emotie-eten en eten als reactie op externe signalen aan te pakken en gewichtstoename te voorkomen.


Mindful eten tips


Hoewel er geen dieetregels zijn of calorieën worden geteld, betekent intuïtief eten niet dat je helemaal los kan gaan op alles! Dit zijn enkele tips die je kunnen helpen om weer naar je interne hongersignalen te gaan luisteren en om bewust keuzes te gaan maken. 


1. Stop met diëten.


Het probleem met diëten is groot: ze werken voor de meeste mensen niet! Onderzoek suggereert dat 95% van de mensen die afvallen door diëten binnen 1-5 jaar hetzelfde gewicht of zelfs meer weer zullen aankomen. Calorie beperkende diëten leiden vaak tot periodes van eetbuien en kan het risico op eetstoornissen vergroten. Deze cyclus van beperking en eetbuien (of binge eating) creëert wat het jojo-effect wordt genoemd. Dit kan de stofwisseling beïnvloeden, waardoor het steeds moeilijker wordt om af te vallen. Dit eerste principe van intuïtief eten is dus al je dieetboeken weggooien en voorgoed de weegschaal dumpen.


2. Luister naar je honger signalen.


Traditioneel 'diëten' leert je om externe signalen te gebruiken om te eten, zoals regels en tijd, in plaats van te luisteren naar je eigen interne signalen om te eten wanneer je honger hebt en te stoppen wanneer je vol zit.

Het gebruik van je aangeboren vermogen om honger en verzadigdheid te reguleren, kan in het begin lastig zijn, vooral als je het gewend bent om lichamelijk honger te voelen door het chronische diëten. Zodra je leert je eigen honger- en verzadigdheid signalen te herkennen, kun je weer op je instinct gaan vertrouwen en beginnen met het herstellen van ongezonde relaties met voeding.


3. Herstel je relaties met voedsel en je lichaam.


Die stemmen in je hoofd die je vertellen dat je salade zou moeten eten of dat het slecht is om een dessert te hebben? Luister niet! Deze gedachtes leiden vaak tot minder zelfvertrouwen, een negatief lichaamsbeeld en angsten en zorgen rondom eten. Om intuïtief te eten, moet je je losmaken van die regels en vrede sluiten met eten.

Een gevolg van zo’n dieetmentaliteit is voedselangst. Als je ooit bepaalde voedingsmiddelen hebt beperkt om af te vallen, zie je die misschien als verboden of slecht en voel je je behoorlijk schuldig als je ze toch een keer eet. Dit is de hoofdoorzaak van het ontwikkelen van een ongezonde relatie tot voedsel, en deze gevoelens van schuld en schaamte kunnen ertoe leiden dat je een eetbui krijgt met precies dat voedsel waar je bang voor bent.

Maar er gebeurt iets magisch als je jezelf de volledige vrijheid in voedselkeuzes toestaat. Je kunt je hierop afstemmen en jezelf de juiste vragen stellen. "Wil ik dit eten nu echt?" en: "Zal ik me goed voelen als ik klaar ben met eten?"

Je lichaam respecteren en het vinden van acceptatie voor je lichaam kan je leven veranderen.


4. Zoek andere emotionele uitlaatkleppen.


Emotie-eten is geen slechte zaak. We gebruiken instinctief voeding om ons te troosten, net zoals toen we baby's waren. Echter, als eten de enige manier is die we inzetten wanneer we ons vervelen, gestrest, angstig, eenzaam of verdrietig zijn, kan het moeilijk zijn om nog echt vanuit een hongergevoel te eten. Tot de kern komen van deze emoties en positieve manieren vinden om ermee te dealen, is een belangrijke stap naar intuïtief eten. Dagelijkse mindfulness oefeningen, zoals journaling of meditatie, zijn voorbeelden van gezonde manieren om stress en negatieve gevoelens te verwerken.


Je lichaam op een manier bewegen die voor jou goed voelt en waar je blij van wordt, kan ook helpen om stress te verminderen. Trainen zou iets positiefs moeten zijn, iets waardoor je kunt ervaren wat voor goeds je lichaam allemaal kan in plaats van dat het een straf is voor wat je allemaal in je lichaam hebt gestopt.


5. Eet om jezelf echt te voeden.


Het is een misvatting dat intuïtief eten alle principes van gezond eten overboord werpt. Hoewel dit plan het eten van veel fruit, groenten, eiwitten en vetten aanmoedigt, richt het zich eerst op de andere principes, zodat gezonde voedselkeuzes maken natuurlijker of instinctiever gaat.


Leren wat echt goed voelt in je lichaam en wat niet, is een geweldig hulpmiddel om intuïtiever te eten. Maak wat tijd vrij voor je maaltijd, eet zonder afleiding en breng het eten op je bord eens onder de aandacht. Hoe smaakt de eerste hap? Let op geuren, smaken en texturen. Begin gewoon eens door dit elke dag bij één maaltijd uit te proberen.


Intuïtief eten kan in het begin wat tijd en moeite kosten, maar als je deze principes eenmaal onder de knie hebt, ben je op weg naar een gezonde relatie met voeding en een positief lichaamsbeeld. Oh, en niet te vergeten vrij van een leven lang diëten. Ben je klaar om de dieetmentaliteit af te wijzen en aan de slag te gaan?

Let's connect!
Vergeet niet om een DH Insider te worden:

 © Webdesign by Big Bang Brands